Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy „Portret pamięci” Krzysztofa Grzondziela podsumowujący jego 50-lecie twórczości artystycznej (1974-2024).
Wystawa obejmująca ponad 70 dzieł śląskiego artysty, malarza, rzeźbiarza, grafika i satyryka otwarta zostanie w sali konferencyjnej OMPiO (dawnym więzieniu kieleckim 1828-1980) w dniu 12 lipca 2024 roku o godz. 12:00.
KRZYSZTOF GRZONDZIEL urodził się w 1959 roku w Mysłowicach. Jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach. W latach 1977-1981 odbywał konsultacje artystyczne u Jerzego Dudy-Gracza. W 1984 roku ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki w Katowicach. Studiował w pracowni grafiki prof. Tomasza Jury, w pracowni malarstwa prof. Macieja Bieniasza oraz w pracowni rzeźby prof. Bronisława Chromego.
Pomimo znacznego dorobku, dotąd nie doczekał się wystawy prezentującej całość jego twórczości. W czasach PRL jego dzieła skutecznie były blokowane przez cenzurę. W 1988 roku artysta zdecydował się na bojkot oficjalnych imprez kulturalnych, skazując się jednocześnie na artystyczny niebyt. W ten sposób dołączył do „straconego pokolenia”. Zmiany w podejściu do jego twórczości nie przyniósł niestety także przełom 1989 roku.
Krzysztof Grzondziel zawsze chciał poprzez własną sztukę rozmawiać z widzem, poruszać jego wyobraźnię, prowokować do myślenia, wskazywać palcem winowajców, bronić prześladowanych. Stało się to możliwe dopiero po 2000 roku, dzięki jego decyzji o udziale w wystawach zbiorowych satyry. Liczne nagrody, które wtedy otrzymał, sprawiły, że jego prace stały się znane na całym świecie. Mimo to jego dzieła z okresu PRL nadal pozostały nieznane szerszej publiczności. Jedynie ich część jest na stałe prezentowana w Śląskim Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach.
Jest dla nas wszystkich niezwykłym zaszczytem móc prezentować w naszych skromnych świętokrzyskich progach dzieła światowego formatu artysty dla mającej coraz większe aspiracje kieleckiej publiczności. Mamy nadzieję, że nasza wystawa jest tylko niepozornym początkiem drogi prowadzącej do przywrócenia twórczości Grzondziela należnego miejsca w polskiej sztuce po 1945 roku.
